מעורב לובסטרים ליום ג: בעל החיים בעל 'הסוד' לחיי נצח? / מנחם לס

*****

האם ההחתמה אמש של בלייק גריפין בנטס מבטיחה להם אליפות? אין בטוח אבל זה חיזוק אדיר!

*****

בעקבות הריאיון המדהים של עופרה והנסיכה מייגן, שמעתי היום את ההגדרה הטובה ביותר להבדל בין ארה"ב ל-U.K:

שתי מדינות המופרדות על ידי אותה שפה!

*****

1.'קטע מ'פינת החי' הפך לפוסט העומד בפני עצמו: סרטן ששמו לובסטר (JELLYFISH)

ניצלתי את הערב ללא משחקים להכניס פוסט שתחילה הכוונה הייתה להכניסו כחלק מ'פינת החי', אך ככל שקראתי יותר – התעמקתי יותר בכתוב עד שהנושא כבש אותי, ו'פינת החי' הפכה לפוסט בפני עצמו.

נא לקרוא את המאמר בערבון מוגבל. אין לי דוקטורט בביוכימיה אלא בביומכניקה. לקחתי בחיי האקדמאים כמה קורסים הקשורים, אך מדען בתאי בעלי חיים, ותרכובת אנזימים בטבע אני לא. אבל הקריאה על הלובסטר – שהפכה לעמוקה ומפורטת יותר ויותר – ריתקה אותי, ובמיוחד הקשר בין הלובסטר ו-"חיי נצח". 'חיי נצח' הרי הוא נושא שעניין את האדם מאז שהוא החל לחשוב. פוסט זה עוסק – בין השאר – בחיי נצח. קראתי על הלובסטר, והחלטתי להתעמק קצת יותר בנושא. זאת התוצאה של הקריאה על לוסטרים, מלבד בישולם ואכילתם…

2. הלובסטר האדום של מיין

Maine RED Lobster – המפורסם והטעים ביותר לאכילה

אני חייב להתחיל עם עובדה פשוטה אחת: מאז שרינה ז"ל ואני עברנו ללונג-איילנד גיליתי את הלובסטר, שהפך למאכל האהוב עלי ביותר, BAR NONE. אחרי שאכלתי בוודאי איזה 15,00 – 2,000 מהם בכמעט 60 השנים שלי כאן (כולל כמה ביקורים במיין שם אכלתי אותם גם לארוחת בוקר באומלטים הנהדרים שהם יחידים למיין) הגיע הזמן ללמוד מי הם ומה הם.

הלובסטרים הגדולים והטעימים ביותר בעולם נמצאים בחופים הצפון מזרחיים של ארה"ב, במיוחד לצד חופיה של לונג איילנד עד מיין. הלובסטרים הגדולים והטעימים ביותר למאכל מעדיפים מים קרים וחופים חוליים מרובי סלעים. אלה הם בדיוק החופים של צפון מזרח ארה"ב. מימי צפון קנדה הם קרים מדי. חופי אירופה הצפונית אינם חוליים מספיק, והים התיכון חם מדי. תמצאו לובסטרים בכמעט כל הימים בעולם, אבל בד"כ הרבה יותר רזים והרבה פחות טעימים.

בצפון מזרח ארה"ב התפתחה גם תעשייה שלמה של הרבעת לובסטרים כשלכל אורך חופי ניו-אינגלנד נמצאים אקווריומים בהם מגדלים מיליוני לובסטרים המשוחררים לים בפיקוח פדרלי כך שאוכליסייתם לא תשתלט על החופיפם.

הלובסטר (בעברית 'מחושתן') הוא סרטן. הוא שייך למשפחת הסרטנים עשירי רגליים. הלובסטר המפורסם בעולם הוא 'הלובסטר האדום של מיין', הנמצא למעשה לא רק בחופי מיין אלא לאורך האוקיינוס ממזרח לארה"ב לכל אורך החוף מלונג איילנד עד נובה סקושיה בקנדה. הסיבה שהוא הפך לכזה מפורסם היא שהוא הפך למאכל כל-אמריקאי עם מסעדות עממיות כ-RED LOBSTER בכל עיר ועיירה בארה"ב, ועד מסעדות יותר יקרות שכמעט תמיד – בכל מקום – תמצא בתפריט 'לובסטר'. הם מוטסים 'חיים' בעשרות אלפים באקווריומים ענקיים יום-יום לכל רחבי ארה"ב. בכל מסעדה המכבדת את עצמה תראה ליד ה-CASHIER אקווריום קטן ובו 10-12 לובסטרים מרבע קילוגרם עד קילוגרם ויותר, כשאת הגדולים באמת – 1.5 ק"ג עד 2 ק"ג ויותר, תמצא רק במסעדות דגים או מסעדות יקרה.

3. לובסטר כמאכל

מחיר ארוחת לובסטר יקר ממחיר סטייק מעודן, כשבמסעדה עממית כ-RED LOBSTER לובסטר של 1.5 ק"ג עלול לעלות כ-$30-$40 דולארים. כשאתה קונה לובסטר חי בגודל כזה בשוק דגים המחיר הוא בערך $15-$20. אתה יכול לקנות לובסטרים חיים ולשימצם בקערת מים או דלי מים מתוקים והם יצליחו לחיות כמה ימים. ללובסטרים אין עצבי כאב או תחושה אז הם לא 'יודעים' אם הם חיים או 'על האש'. לכן אף פעם לא הרגשתע נקיפות מצפון בעת בישולם.

הפופולריות של הלובסטרים גם לאוכל וגם לטבח היא, ראשית, טעמו הנפלא, ושנית הקלות שבבישות. אתה יכול לבשל לובסטר ע"י הכנסתו לסיר מים רותחים, וכעבור 5 דקות הוא משנה צבעו לתפוז-כהה אדום והוא מוכן למאכל. או תשים אותו על האש (גשהמלתאות שלו קשורות) וגם על האש הוא הופך אדום ומוכן למאכל תוך דקות ספורות.

כמובן שישנם שפים שעושים מהלובסטר מנה יקרתית עם תבלינים ולימון, אבל אני? תנו לי OLD FASHION LOBSTER מבושל 3-4 דק' במים רתוחים ואני ברקיע השביעי.

הלובסטר אינו כשר כי אין לו קשקשים, אבל אני לא בודק בציציות, כמו שאומר החבר שלי אהרון שדה.

4. האם הלובסטרים מחזיקים את הסוד לחיי לנצח?

הלובסטר גדל במשך כל חייו ובניגוד בעלי החיים, הוא מזדקן לאט מאוד, ונעשה"צעיר יותר' בשעה שהוא מזדקן. עם הגיל ועד סוף ימיו – כל יכולותיו – כולל כוח, גודל, ויכולת טרף – וכן יכולות ההרבעה/פריון – ג-ד-ל-י-ם… ו-מ-ש-ת-פ-ר-י-ם… כולם עם הגיל.

. לובסטר גם מסוגל לייצר מחדש גפיים שלמות, בתהליך רגנרציה (REGENERATION) עד גיל זקנה. רגנרציה היא יכולתם של יצורים מסוימים לגדל מחדש חלקי גוף כמו רקמות או זרועות וגפיים אחרי קטיעתם.

בשל כך, ישנם מדענים הטוענים שבאופן תאורטי, הלובסטר מסוגל לחיות לנצח, אם לא יחלה, ייפצע או ייטרף. ובשל כך גם לא ניתן לקבוע בדיוק את גילו של הלובסטר. ישנם בודאי כמה לובסטרים בטבע שחיים כבר כמה מאות שנים.

"חיי הנצח" של הלובסטר אפשריים בגלל העובדה שכל תאיו מסוגלים לייצר טלומראז בעוד שבכל עולם החי רק תאי מין ותאי סרטן מסוגלים לייצר טלומראז.

טלומראז הוא האנזים האחראי על הארכתו (מהמילה 'אורך') מחדש של הטלומר – שהוא המגן על הכרומוזומים של התא ומתקצר במקומם עם כל חלוקה של התא. (הכרומוזום הוא הרי מולקולה אחת ענקית ומלאה ב-DNA). ה-DNA עצמו הוא מולקולה המצויה בגרעין התא ומכילה את כל המידע הגנטי לבנייתם של החלבונים השונים, ובכך הוא מרכיב את הגן שהוא יחידת המידע התורשתי הבסיסי ,המקדדת (ENCODE) נתונים לחלבון אחד . הגנים מרכיבים את הכרומוזומים. בגופנו 23 זוגות כרומוזומים.

הטלומר נמצא בקצה כל כרומוזום בתא ומגן עליו כשהתא מתחלק (כמו עיגולי הפלסטיק המגינים על שרוך הנעל). בחלוקת התא הכרומוזום מתקצר אבל הטלומר הנמצא בקצהו מגן על המידע הגנטי שלו. במילים אחרות הוא 'מקריב' את עצמו ומתקצר במקום החומר הגנטי עצמו. האנזים טלומראז שדברתי עליו מחזיר את הטלומר מחדש לאורכו האורגינלי.

מדענים מאוניברסיטת הרווארד גילו רק לפני 12 שנה שאורך הטלומר הוא המאפיין של הזיקנה. ככל שהוא ארוך יותר הגוף נשאר 'צעיר' יותר, וכשהוא 'מתקצר' אז מאפייני הזיקנה משתלטים על הגוף. רקמות שונות בגוף כמו הכבד והעור זכו בכמות גדולה של טלומרים ולכן הכבד שניפגע, (לגדוגמא ע"י שתייה מוגזמת משך שנים) יכול 'להתחדש' ולמעשה להיוולד' מחדש.

ידוע על אלכוהוליסטים שלמעשה הרסו את הכבד, ואחרי עשר שנים של SOBRIETY כבדם לא מראה כל סימן של קריסה מוקדמת.

עדיין אין תשובה לעובדה מדוע רק הכבד והעור יכולים ל'היווצר מחדש'. ז"א שאם המדע יצליח למצוא דרך לייצר טלומראז, יצליחו – תיאורטית – להפוך את חיי האדם לחיי נצח. אבל עוד לפני זה, אם נצליח לעצור את תהליך ההזדקנות (ע"י יצירת טלומראז) נוכל למנוע מחלות כמו סכרת, אולצהיימר, ועוד 'מחלות זקנים' לא ע"י ריפוי המחלה, אלא – – –

אלא ע"י מניעת, או עצירת ה-ת-ה-ל-י-ך של התפתחות הסכרת או האולצהיימר, או – לא יאומן כי יסופר – הסרטן עצמו.

התירוץ לכל ההסבר הזה על חיי נצח היה הלובסטר.

הלובסטר, כפי שכתבתי בראשית המאמר, הוא בעל החיים היחיד ש'אינו מזדקן' בכלל אלא, להיפך, נעשה 'צעיר' יותר בתכונותיו. קראתי עכשיו שזנים מסוימים של צבים, לטאות, ומדוזות לא מזדקנים אף הם כתוצאה מגידול אברים מחדש ובכך מציאת טלומראז בגופם שתמיד 'מחליף' זקנה בצעירות והתוצאה היא 'חיי נצח'.

הסיבה שהם לא חיים חיי נצח היא שחייהם מסתיימים בתאונה, זיהום האוויר והמים, ו'חוקי הג'ונגל' (כולל כמובן 'חוקי האוקיאנוס') שלא משנה איזה ייצור חי אתה, תמיד יימצא הייצור שיוכל לך, מלבד בן האדם (בן אדם לא זקוק ליצורים אחרים שיהרסו אותו. הוא הורס, הורג, וממגר את עצמו).

אותנו מחסל חוסר חידוש תאי מוח, תאי שרירי הלב, ושאר תאי אברי גוף. שלא לדבר על רעלים, זיהום אוויר ומים, מלחמות, תאונות, איבודי דעת, ו…תאים סרטניים המתחדשים כמובן במהירות עצומה ומתפשטים בכל הגוף עם המון טלומראז', אבל בדרך מחסלים כל דבר בריא בדרכם.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
29 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אבי טרכטמן
Editor
3 years ago

פעם הרגתי 12 כאלה (בעצם 6 כאלה ו 6 סרטנים ולזכותי הייתי די שיכור) ביום אחד כשאירחתי חברים
בכל מקרה, אין הצר שווה בנזק המלך והאמת היא שהם יותר עבודה מטעם, אלא אם פותחים לך כבר אותם ומניחים על הגריל. אני גם לא חובב גדול של הלובסטר רול הקר המפורסם באופן אישי ואכלתי לא מעט

trusttheprocess
trusttheprocess
3 years ago

אין תענוג יותר גדול מלאכול לובסטר , ללא ספק המאכל האהוב עלי .
הלובסטרים של מיין נחשבים לטובים ביותר אבל גם בחוף המערבי הלובסטרים של מקסיקו שדגים אותם בלילה ואוכלים אותם בצהריים במחירים זולים יחסית הם מצוינים

א. מנור
Editor
3 years ago

עשית אותי רעב לטלומראז'…

PhillySpecial
Editor
3 years ago

מעורב אגדי גם בסטנדרטים שלך מנחם, תודה רבה

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
3 years ago

"אותנו מחסל חוסר חידוש תאי מוח, תאי שרירי הלב, ושאר תאי אברי גוף. שלא לדבר על רעלים, זיהום אוויר ומים, מלחמות, תאונות, איבודי דעת, ו…תאים סרטניים המתחדשים כמובן במהירות עצומה ומתפשטים בכל הגוף עם המון טלומראז', אבל בדרך מחסלים כל דבר בריא בדרכם".
סטארט אפ, מישהו?????…….
מנחמנו, יופי של פוסט למרות שאינני אוכל עוד (בעבר כן) סרטנים מכל סוג שהוא.
כמו שאמרת, הלובסטרים מאריכי חיים ובלי טריפה, אסונות תת מימיים או מחלות וכד' הפוטנציאל לחיים ארוכים טובים ולשלום.
🙂

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
3 years ago

אהה וכמובן שאני מאד נהנה מהשיבושים שלך, דליקטס כמעט כל בוקר.

Avri
Avri
3 years ago

למה אתה לא אוכל שרצים יותר? שיקולי דת?

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
3 years ago
Reply to  Avri

כפי שאמרתי, אינני דתי אבל כן שומר מסורת וממעט לאכול בשר.
כמו שאני שומר מסורת אני גם פטאליסט ולא מאמין בעולם הבא אלא במחזור החומר. הנפש "יושבת" במח וכשהוא מפסיק לעבוד ונרקב זה הסוף. זה וקבר עבור מי שהיית חשוב לו לכמה עשרות שנים. אחרי זה זו סתם מצבה שאף אחד לא מתעניין בה אלא אם אתה אלוויס או י.ל. פרץ

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
3 years ago

תתפלא אך רבים מתעניינים במצבות יקיריהם וגם כאלו שאינם שומרי מצוות.

נפש, דבר רוחני ולא חומרי, לא יכולה להירקב והיא נשארת לנצח ולכן ברור שיש עולם הבא כמו שברור שיש בורא לעולם, כי 'כשהבית מודיע על הבנאי, הבגד על האורג והדלת מודיע על הנגר כך העולם מודיע על הקב"ה שהוא בראו'!!!

Tzafriros
Editor
3 years ago

תמיד מפחיד אותי לחשוב מה יהיה בעולם כשאנשים יוכלו לחיות יותר? האם זה יהיה אסון לאנושות. האם דרך אחרת להשמיד את עצמנו?

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
3 years ago
Reply to  Tzafriros

אולי, כשזה יקרה ואם יקרה, כבר נביא פחות צאצאים לעולם?

Tzafriros
Editor
3 years ago

לא נשמע הומני כל כך. לך תסביר לאנשים שזה כבר לא מוסרי להביא ילדים לעולם. מה שבטוח זה יהיה אחרי שאמות אז יותר חשוב שאדאג לטיול לכלב ולארוחת בוקר

עגל
עגל
3 years ago
Reply to  Tzafriros

אם אנשים יחיו הרבה יותר זה אכן יהיה אסון לעולם.
אלא אם כן נמצא כבר את הדרך לעזוב את הכוכב הזה, ואז אינסוף המשאבים של היקום יפתרו את הבעיה
🙂

Avri
Avri
3 years ago
Reply to  עגל

אני פחות דואג למספר האנשים. הטכנולוגיה והירידה הדרסטית בילודה העולמית יסגרו לנו את הפינה בכל הקשור למשאבים. כמובן שאני לא מדבר על מצב של חוסר תמותה מוחלט, רק על הארכת חיים משמעותית, עד גילאי 100-110. מה שכן, יהיה משאב אחד בוא יהיה לנו מחסור חמור – פיליפינים.

Berch
3 years ago

אחלה מעורב
הלובסטר נראה שפותר את שתי הבעיות של הזקנה – גם אורך החיים וגם איכות החיים.
לו הייתי לובסטר…. יבאדאבא דם 😎

עגל
עגל
3 years ago
Reply to  Berch

לו היית לובסטר . . . היו אוכלים אותך.
וגם לא היית יודע על חולון וטאקר

etayle
etayle
3 years ago

בנוגע לפן הקולינרי של הלובסטר לי אין שמץ, מה שכן ראיתי בבליז כאלה על המנגל, הם היו נראים לי עצומים, תופס חצח מנגל הייצור הזה.

בנוגע לחיי נצח, גם אם נתעלם מהפן הכפירתי של זה, התורה אמרה "ויאמר ד' לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה."
זה כעונש על עיוותים מוסריים שהיו בדור, תדמיין את הפוליטיקאים שיש להם חיי נמח וכוחם עוד במותנם, איזה עיוות זה, אין שום דבר שימעט את גאוותם. קיצר לדעתי רעיון רע מאוד.
תזכה לשנים רבות נעימות וטובות מנחם.

Avri
Avri
3 years ago
Reply to  etayle

נראה אותך אומר את זה כשתגיע לגיל 70-80.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
3 years ago

יש סרט תיעודי מעניין על הלובסטרים של מפרץ מייל, ממליץ לראות

Avri
Avri
3 years ago

מנחם, צר לי לבאס, אבל בכלל לא בטוח שלובסטרים לא מרגישים כאב – יש דעות לכאן ולכאן – ובמספר מדינות טכניקת הבישול שתיארת היא כיום אסורה (שווייץ, ניו זילנד).

באופן אישי, הלובסטר תמיד נראה לי כמו המון עבודה בשביל מעט מידי אוכל. לוקח לי המון זמן לחתוך ולרוצץ את כל מה שמסביב, רק בשביל להגיע לממש מעט בשר. הטעם, כך טוענים החובבים, עדין מאוד, אבל בשביל חסרי חך אנין שכמותי זה מרגיש קצת טפל. זו גם ארוחה מאוד מלוכלכת – צריך לשים סינר לפני שמתחילים, אחרת חובבנים (כמוני) תמיד גומרים עם חולצה רטובה ושברי שריון על המכנס. קיצר, תן לי ג'מבו שרימפ בכל היום.

איפה גיא עם איזה מתכון? אני עדיין צריך לנסות את הגפילטא.

Avri
Avri
3 years ago
Reply to  מנחם לס

בלי כלום הטעם קצת חלש בשבילי. מעולם לא ניסיתי עם שמן זית – האמת, נשמע רעיון מעולה. בכל הפעמים שאכלתי לובסטר שותפי לארוחה היו צפון אמריקאים שהמליצו להוסיף חמאה, ולדעתי זה רק עשה את זה שמנוני ולאו דווקא יותר טעים.שמן זית לעומת זאת, יותר קליל ומוסיף טעם. ננסה.

אלכס דוקורסקי
Editor

מנחם, תודה רבה. מעניין מאוד. אוהב מאוד חיות ולא ידעתי את כל העובדות הללו על הסרטנים.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
3 years ago

מישהו שהדברים שבטור מעוררים את התיאבון.
להפך, אצל מישהו שפוי יצורים כאלו מוציאים את התיאבון ולכל היותר מעוררים את הצורך להקיא!!!
https://www.hidush.co.il/hidush.asp?id=23470
http://www.acheinu.co.il/?p=1885

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
3 years ago

*מישהו כתב

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
3 years ago